keskiviikko 27. heinäkuuta 2016

Kestävä kehitys kuntoutumisen mittarina




I Have a Dream - Minulla on unelma.





Lause, joka on jättänyt jälkensä historiaan. Unelmien voiman tiesi myös vahvasti elämääni vaikuttanut oppi-äitini, joka jaksoi väsymättömästi muistuttaa unelmien tärkeydestä.



Hän ei koskaan kehottanut unelmoimaan, vaan luomaan unelmia.






Miksi unelmat ovat tärkeitä?








Kun sinulla on unelma, jonka haluat toteutuvan, silloin unelman ylle puetaan työhaalarit ja näin ollen se muuttuu tavoitteeksi. Tavoitteeseen pääsemiseen puolestaan tarvitaan suunnitelma. Suunnitelmaa varten on tiedettävä lähtökohtansa.








Suurin oivallus, jonka olen kuntoutumiseni eteen tehnyt on se, että olen ottanut käyttöön perimmäisen luonteeni





Kuinka paljon olenkaan vuosien varrella tuhlannut aikaa ja energiaa siihen, että olen yrittänyt tukahduttaa sen sisäisen voiman ja palon, joka on se oikea minä.






Siihen, että hyväksyy sairautensa, kipunsa ja rajoitteensa, ei tarvitse menettää itseään.  Vaan voi valjastaa persoonansa palvelemaan omaa tilannettaan.






Olen sen kuullut sairauteni aikana todella usein ja monesta lähteestä:


Vaadit itseltäsi liikaa. Olet liian vastuuntuntoinen. 


Olen kokenut syyllisyyttä siitä, että olen minä. En ole ollenkaan ymmärtänyt mitä nuo lauseet tarkoittavat. Jos siis alan vastuuttomaksi, silloinko olen jälleen terve?






Kuntoutusta voi mitata. Mittari on kestävä kehitys. Kestävä kehitys saavutetaan vain pitkäjänteisellä työllä, jota varten tarvitaan tavoite ja tavoitetta varten tarvitaan unelma.





Vastuuntuntoinen ihminen ei voi vastustaa vastuuta, kun lähtökohdat ovat selvillä ja suunnitelma siitä kuinka tavoite on mahdollista saavuttaa.





Kestävä kehitys tarkoittaa rappusten rakentamista. Jokainen vakaa palikka on saavutettua kehitystä




On hyvin tärkeää jollain tapaa tehdä kestävä kehitys itselleen konkreettiseksi ja dokumentoida sitä jotenkin. Ajatus suuntautuu silloin postiiviseen tekemiseen






Kaikessa yksinkertaisuudessaan sairastavilla on kuitenkin yksi este, joka tekee tämän tekemisestä hankalaa:




-Tunnekuorma.





Kestävää kehitystä voi arvioida vasta sitten kun palikka, joka on saavutettu, ei aiheuta enää tunnekuormaa. Jos se herättää negatiivisia tunteita, ei kestävää kehitystä ole vielä saavutettu. Tunteet on käsiteltävä, jotta palikka pysyy vakaana jatkossakin, ja sen päälle voi alkaa rakentamaan uutta porrasaskelmaa


















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti